woensdag 27 februari 2013

‘Het verhaal achter het product wordt steeds belangrijker’



Eind 2012 kwamen vertegenwoordigers uit de foodretail, foodservice en verpakkingswereld op de Horecawerf in Amsterdam bijeen om deel te nemen aan de themabijeenkomst ‘Co-Creation en co-makership’. Onder hen Esther Molenaar en Maarten Elenbaas van Marqt, een bedrijf dat co-creation en co-makership hoog in het vaandel heeft staan.

Samenwerking in de keten wordt meestal verwoord in Engelse termen. Co-makership is er een van en later raakte ook co-creation in zwang.  Is er dan verschil tussen co-creation en co-makership? En wat zijn de succesfactoren voor co-makership?  Vragen waarop tijdens de bijeenkomst in Amsterdam heldere antwoorden kwamen. Dat co-creation vooraf gaat aan co-makership, was één van de conclusies.
De behoefte om kennis en expertise te verbreden, wederzijds vertrouwen te ontwikkelen en gezamenlijk risico te durven dragen, zijn cruciale uitgangspunten voor succesvol co-makership, zo concludeerden de deelnemers. Essentieel is ook dat de partners gemeenschappelijk de wens tot kwaliteitsverbetering hebben. Het gaat dan om processen met een focus op de lange termijn. Co-makership doet zich met name voor waar een sterk ketenbewustzijn tot ontwikkeling is gekomen en dat laatste is steeds meer het geval, vinden de deelnemers.

Samen iets nieuws ontwikkelen
Co-creation is samen iets nieuws ontwikkelen. De grote vraag is met wie en hoe? Er is duidelijk verschil tussen co-creation en co-makership. Bij co-makership gaat het om het fysieke product, terwijl het bij co-creation veel meer draait om conceptontwikkeling.
Maarten Elenbaas van Marqt: ‘Het is ook gebruik maken van elkaars kennis en kunde. Ik denk daarbij aan de Senseo, de succesvolle samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts.’ Zijn collega Esther Molenaar stelt dat bij de meeste supermarkten co-creation nauwelijks in het businessmodel voorkomt. ‘Bij Marqt kiezen we voor partners die ons DNA onderschrijven en ook anders naar de markt willen kijken. Zo’n partner is meer dan een leverancier en moet als het ware het verhaal achter het product kunnen uitleggen. Het product is meer dan een prijskaartje.’
Lees het complete artikel in Verpakken 1/2013


Geen opmerkingen: