Eind 2012 kwamen vertegenwoordigers uit de foodretail,
foodservice en verpakkingswereld op de Horecawerf in Amsterdam bijeen om deel
te nemen aan de themabijeenkomst ‘Co-Creation en co-makership’. Onder hen
Esther Molenaar en Maarten Elenbaas van Marqt, een bedrijf dat co-creation en
co-makership hoog in het vaandel heeft staan.
Samenwerking in de keten wordt meestal verwoord in Engelse
termen. Co-makership is er een van en later raakte ook co-creation in
zwang. Is er dan verschil tussen co-creation en co-makership? En wat
zijn de succesfactoren voor co-makership? Vragen waarop tijdens de
bijeenkomst in Amsterdam heldere antwoorden kwamen. Dat co-creation vooraf gaat
aan co-makership, was één van de conclusies.
De behoefte om kennis en expertise te verbreden, wederzijds
vertrouwen te ontwikkelen en gezamenlijk risico te durven dragen, zijn cruciale
uitgangspunten voor succesvol co-makership, zo concludeerden de deelnemers.
Essentieel is ook dat de partners gemeenschappelijk de wens tot
kwaliteitsverbetering hebben. Het gaat dan om processen met een focus op de
lange termijn. Co-makership doet zich met name voor waar een sterk
ketenbewustzijn tot ontwikkeling is gekomen en dat laatste is steeds meer het
geval, vinden de deelnemers.
Samen iets nieuws ontwikkelen
Co-creation is samen iets nieuws ontwikkelen. De grote vraag
is met wie en hoe? Er is duidelijk verschil tussen co-creation en co-makership.
Bij co-makership gaat het om het fysieke product, terwijl het bij co-creation
veel meer draait om conceptontwikkeling.
Maarten Elenbaas van Marqt: ‘Het is ook gebruik maken van
elkaars kennis en kunde. Ik denk daarbij aan de Senseo, de succesvolle
samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts.’ Zijn collega Esther Molenaar
stelt dat bij de meeste supermarkten co-creation nauwelijks in het
businessmodel voorkomt. ‘Bij Marqt kiezen we voor partners die ons DNA
onderschrijven en ook anders naar de markt willen kijken. Zo’n partner is meer
dan een leverancier en moet als het ware het verhaal achter het product kunnen
uitleggen. Het product is meer dan een prijskaartje.’
Lees het complete artikel in Verpakken 1/2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten