Holy
Soda van Vrumona is ‘een natuurlijke, caloriearme frisdrank om zorgeloos van te
genieten’. De verpakking van de drank is niet uniek, maar valt door zijn vorm
en kleurstelling wel op. ‘We hebben voor dit product geen aparte flesvorm
ontwikkeld, maar wel een heel eigen etiket’, vertellen Jetske Freeve, senior
brandmanager bij Vrumona en Aart Brandsma van brand designbureau VBAT.
Brand designbureau VBAT
dacht als lid van het projectteam, mee over de positionering van het nieuwe
product. ‘Bij een frisdrank met natuurlijke ingrediënten heb je algauw de
neiging om het natuurlijke aspect te benadrukken. Maar frisdrank is ook lekker
en fun. Tussen die elementen moet je in de communicatie evenwicht zien
te vinden’, zegt Aart Brandsma.
Het resultaat van de
afwegingen is een vrolijk merkbeeld. ‘In combinatie met illustratieve elementen
en een opvallende, maar niet te ‘onnatuurlijke’ kleurstelling, moet dit voor
voldoende impact binnen het frisdrankschap zorgen’, meent Brandsma.
De naam Holy Soda staat
voor zuiverheid, verbazing en humor. ‘Het duurde even voordat we op een naam
kwamen, maar van het ene op het andere moment viel alles in een keer samen’,
zegt Brandsma. ‘De leden van het projectteam hadden deze naam onafhankelijk van
elkaar op hun lijstje gezet.’
Het was voor het
projectteam nog een heel gepuzzel om de productinformatie goed op het etiket te
vermelden. ‘Je bent gebonden aan wettelijke voorschriften voor
ingrediëntendeclaratie. Stevia moet je bijvoorbeeld vermelden als
‘stevioglycoside’. Dat klinkt niet echt natuurlijk. Daarom hebben we bij de
ingrediëntendeclaratie een korte toelichting geplaatst over stevia als
natuurlijke suikervervanger. We hebben hier veel positieve reacties op gekregen
van consumenten.’
Lees het volledige artikel in Verpakken 2/2013. Nog geen abonnement? Klik hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten