maandag 10 juni 2013

‘De prijsstelling vroeg om een kostenefficiënte verpakking’


Holy Soda van Vrumona is ‘een natuurlijke, caloriearme frisdrank om zorgeloos van te genieten’. De verpakking van de drank is niet uniek, maar valt door zijn vorm en kleurstelling wel op. ‘We hebben voor dit product geen aparte flesvorm ontwikkeld, maar wel een heel eigen etiket’, vertellen Jetske Freeve, senior brandmanager bij Vrumona en Aart Brandsma van brand designbureau VBAT.



Brand designbureau VBAT dacht als lid van het projectteam, mee over de positionering van het nieuwe product. ‘Bij een frisdrank met natuurlijke ingrediënten heb je algauw de neiging om het natuurlijke aspect te benadrukken. Maar frisdrank is ook lekker en fun. Tussen die elementen moet je in de communicatie evenwicht zien te vinden’, zegt Aart Brandsma.
Het resultaat van de afwegingen is een vrolijk merkbeeld. ‘In combinatie met illustratieve elementen en een opvallende, maar niet te ‘onnatuurlijke’ kleurstelling, moet dit voor voldoende impact binnen het frisdrankschap zorgen’, meent Brandsma.
De naam Holy Soda staat voor zuiverheid, verbazing en humor. ‘Het duurde even voordat we op een naam kwamen, maar van het ene op het andere moment viel alles in een keer samen’, zegt Brandsma. ‘De leden van het projectteam hadden deze naam onafhankelijk van elkaar op hun lijstje gezet.’
Het was voor het projectteam nog een heel gepuzzel om de productinformatie goed op het etiket te vermelden. ‘Je bent gebonden aan wettelijke voorschriften voor ingrediëntendeclaratie. Stevia moet je bijvoorbeeld vermelden als ‘stevioglycoside’. Dat klinkt niet echt natuurlijk. Daarom hebben we bij de ingrediëntendeclaratie een korte toelichting geplaatst over stevia als natuurlijke suikervervanger. We hebben hier veel positieve reacties op gekregen van consumenten.’ 
Lees het volledige artikel in Verpakken 2/2013. Nog geen abonnement? Klik hier.

Geen opmerkingen: