De voormalige innovatiemanager van Wall Mart, Mark Shayler, heeft tegenwoordig een eigen bedrijf met de
opvallende naam Tickety Boo, en uitdrukking die zoiets betekent als ‘alles kits’. Dit bedrijf richt zich op ecodesign en milieuadvies, met
als originele slogan: ‘Wasteful packaging? Boo! Ecodesign? Tickety Boo!
‘CO2 is the new currency’, viel Shayler met de deur in huis.
‘Ik ben klaar met slechte dingen iets beter doen. Als dat is wat je doet, kun
je beter niets doen. De vraag is : ben je een goed bezig?’ Volgens Shayler is design
de sleutel om tot betere dingen te komen en het gaat er niet om dat je dingen
beter gaat doen maar dat je betere
dingen doet. Vervolgens voegde hij nog toe dat niet het milieu het probleem is,
maar het dreigende tekort aan grondstoffen zoals olie. ‘Dat betekent dat we efficiënt moeten zijn.’
MVO heeft de toekomst
Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat 60% van alle
consumenten wereldwijd het liefst van bedrijven wil kopen die maatschappelijk
verantwoord bezig zijn. Het probleem is echter dat slechts 44% van alle
consumenten wereldwijd de groene claims van bedrijven gelooft. Het grote
probleem is greenwashing. Bemoedigend is echter dat 78-91% van alle CEO’s van
bedrijven in zich ontwikkelende markten
gelooft dat duurzaamheid een essentiële rol speelt in de toekomst van hun
onderneming. Shayler ziet de wereldmarkt voor milieu goederen tot 2015 met 50% groeien.’ Alles wat met duurzaam en milieu
te maken heeft is een enorme groeimarkt.’
Minder, maar beter design
Volgens Shayler is er minder design nodig, maar wel beter design,
rekening houdend met de uitputting van
grondstoffen. Hij ervaart het als een
probleem dat vaak inkopers en financieel directeuren bij bedrijven de inkoop
doen als het om design gaat en dat zij vooral kiezen uit design dat beschikbaar
is. Volgens Shayler is een compleet andere benadering nodig: ‘design by customer’. Shayler vermoedt dat
praten met de klanten uiteindelijk de oplossing al voor alles is. Bij het
bouwen van een merk zijn verhalen belangrijk en verpakking moet daarbij
aansluiten. Het praten met de klant kan helpen om tot de beste design te komen.
Hij noemt als voorbeeld een bedrijf dat de flessen 30% lichter heeft gemaakt en
lokaal is gaan bottelen in een standaard fles waardoor een enorme besparing is bereikt
zowel qua kosten als qua co2 uitstoot. Duurzaam en verpakken hoeven geen
tegengestelde begrippen te zijn. Maar dan moeten we volgens Shayler wel naar
een circulaire economie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten