Franse regio wil ook Nederlandse markt op
Tijdens het bezoek aan de Franse vakbeurs Emballage ontmoette de redactie George van der Hilst, die werkzaam is als exportadviseur voor de Franse handelscommissie Ubifrance op het Franse consulaat in Amsterdam. Deze dienst valt onder de Franse ambassade. Een van zijn taken is om in Frankrijk de bedrijven voor te lichten over hun kansen op de Nederlandse markt. Tijdens Emballage was hij onder andere actief op het paviljoen van de regio Bourgogne en verzorgde voor de redactie van VerpakkingsManagement een kennismaking met een aantal bedrijven. De regio wordt ondersteund door de internationale Kamer van Koophandel in de regio en UBIFrance . Deze assisteren bij export.
Van der Hilst merkt op dat de taal voor sommige bedrijven een barrière opwerpt en dat wordt bevestigd tijdens de rondgang langs de bedrijven. De vertegenwoordigster van de regionale KvK spreekt uitstekend Engels, maar bij sommige bedrijven moest ze als tolk fungeren.
Veel contractverpakkers
Opvallend was het grote aantal copackers op het paviljoen.
Greenpack (www.greenpack.fr) bijvoorbeeld,
is een specialist in wateroplosbare film en richt zich volledig op de markt van
detergenten en waterbehandelingsmiddelen. Het bedrijf doet uitsluitend dit type
film exporteert naar diverse Europese
landen, waaronder Nederland, België, Spanje, Duitsland en het Verenigd
Koninkrijk. De film wordt geleverd in diktes van 20 tot 75 micron afhankelijk
van de toepassing.
IDS(www.idssolutionsconditionnement.com) is een contractverpakker die zich richt op food en die gebruik maakt van voorgevormde zakken. Het bedrijf verpakt in stickpacks, stazakken en blikken en levert behalve aan de thuismarkt ook aan Franstalig België en Luxemburg.
Contractverpakker nummer drie op het paviljoen was Andopack
(www.andopack.com ), een specialist op
het gebied van food en non-food, die op Emballage. Het bedrijf heeft een eigen
r&d afdeling die een blister heeft ontworpen voor twee componenten die
gemengd moeten worden. Het gaat om een verzorgingsmiddel van de ogen, waarvan
steeds twee componenten bij elkaar in de blister zijn verpakt, Het bedrijf vult
overigens af in verschillende verpakkingsvormen.
Luxe en innovatief
Lebhar is een bedrijf dat zich richt op luxe kartonnen verpakkingen voor chocolade en banket. De doelgroep bestaat
onder andere uit traiteurs die hun luxe producten ook luxe willen verpakken.
Het 320 medewerkers tellende bedrijf exporteert binnen Europa en levert een
groot aantal zeer fraaie verpakkingen. Op de website (www.lebhar.com ) is een catalogus te vinden.
Een van de verpakkingen is genomineerd voor een Oscar d’Emballage.
Thermovormer SCOT (www.scot-thermoformage.fr)
is een bedrijf dat zich ook op deze sector richt, maar dan met trays en inlays voor onder andere chocolaterieën.
Innovatief is de kartonnen verpakking met kunststof sluiting
van Atoutpack (www.atoutpack.com). De verpakking
voor de kruiden van Danegal is van karton, maar de opvallende kunststof top,
bevat een handige strooiopening. Ook multinational Mayer-Melnhof was aanwezig op de stand met de nieuwste verpakkingen.
Oplossing voor boomkwekers
Geen verpakking, maar wel erg handig. Dat kan worden gezegd
van de vezel ‘verpakking’, of eigenlijk pot, die het bedrijf Plast’n Bio/Aip (www.plastnbio.com) presenteerde . De verpakking
is ontwikkeld door een boomkweker. Het gaat om een combinatie van vlas en
bioplastics. De houder voor bomen is afbreekbaar. Het bedrijf maakt ook meer
conventionele producten van bioplastics, op plastics op plantaardige basis.
Voor meer informatie over verpakken in de regio Bourgogne:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten